Soms heeft u extra hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. De gemeente helpt bij het krijgen van de juiste zorg. In een keukentafelgesprek bekijkt u samen wat u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:
Geld voor zorg in huis komt van de gemeente. De gemeente geeft op twee manieren geld.
Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Bereken de hoogte van de eigen bijdrage op de website van het CAK.
Heeft u niemand die kan helpen? Misschien kunt u terecht bij een vrijwilliger van het Vrijwilligerscentrum van Rijswijk Doet. Het Sociaal Wijkteam biedt ook hulp en begeleiding. Cardia is een christelijke organisatie voor ouderenzorg. Neem contact op voor meer informatie.
Is dit onvoldoende of lukt dit niet? Maak dan een afspraak met de gemeente voor informatie en advies. Afhankelijk van uw inkomen betaalt u de kosten voor de hulp in huis (deels) zelf.
Cardia is een christelijke ouderenzorgorganisatie in de regio Haaglanden waaronder Rijswijk en is kleinschalig georganiseerd.
Bezoekadres
Van Vredenburchweg 26
2282 SH Rijswijk
Website
www.cardia.nl
E-mailadres
klantenbureau@cardia.nl
Telefoonnummer
070 80 08 888
Hajar Oualit
06 36 58 46 14 / hajar.oualit@rijswijkdoet.nl
Bereikbaar di/wo/do 9.00 – 17.00 uur
Marissa Koopmans
06 43 66 90 33 / marissa.koopmans@rijswijkdoet.nl
Bereikbaar ma/wo/vr 9.00 – 17.00 uur
Telefonisch spreekuur Rijswijk Doet
Heeft u vragen over vrijwilligerswerk of wilt u bijdragen in deze moeilijke tijd? Bel tussen 12.00 en 16.00 uur op werkdagen en we denken met u mee.
Website
www.vrijwilligerscentrum.nl
E-mailadres
info@rijswijkdoet.nl
Biedt onafhankelijke hulp en kortdurende begeleiding. U kunt hier terecht met vragen of problemen over werk, financiën, relaties, wonen, zorg, gezondheid, daginvulling, vrijwilligerswerk of voorzieningen. Binnen het team werken diverse organisaties samen. Hierdoor krijgt u snel laagdrempelige en gerichte hulp.
Het Sociaal Wijkteam heeft 2 locaties:
E-mailadres
sociaalwijkteam@rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 205 48 43
Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl
Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk
Website
www.rijswijk.nl/wmo
E-mailadres
zorgloket@rijswijk.nl
Telefoonnummer
14 070
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00
Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Heeft u hulp nodig bij het bezwaar maken? Neem contact op met Welzijn Rijswijk. Of maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur met de Sociaal Raadsman. Hiervoor belt u met de gemeente of u stuurt een e-mail. Ook op de site van In je recht kunt u hulp en informatie vinden.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk
E-mailadres
sociaalraadsman@rijswijk.nl
Telefoonnummer
14 070
Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.
Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.
Bezoekadres
Dr. H.J. van Mooklaan 1
2286 BA Rijswijk
Website
www.welzijn-rijswijk.nl
E-mailadres
info@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00