Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u ondersteuning krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke ondersteuning u krijgt hangt daar van af.
Het contact met de gemeente gaat zo:
Er zijn verschillende soorten ondersteuning. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, verzorging aan huis, aanpassingen aan uw huis of een scootmobiel.
Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Neem contact op met Welzijn Rijswijk om een cliëntondersteuner te vinden.
Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
Heeft u recht op hulp van de gemeente? Dan krijgt u meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:
Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:
Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Op de website van de gemeente vindt u meer informatie.
Als de gemeente u een Wmo-voorziening toewijst, kunt u kiezen uit:
Als u kiest voor zorg in natura, beslist de gemeente welke zorg u krijgt. En van wie u zorg krijgt. U kunt ook kiezen om uw zorg of hulp in te kopen met een pgb. U regelt dit zelf.
Het kan verstandig zijn om hulp te vragen van een cliëntondersteuner die met u meekijkt of het pgb goed bij u past. Cliëntondersteuning is gratis. Maak een afspraak bij een cliëntondersteuner van Welzijn Rijswijk.
Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl
Geef veranderingen altijd door aan de gemeente. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.
Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Heeft u hulp nodig bij het bezwaar maken? Neem contact op met Welzijn Rijswijk. Of maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur met de Sociaal Raadsman. Hiervoor belt u met de gemeente of u stuurt een e-mail. Ook op de site van In je recht kunt u hulp en informatie vinden.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.
Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Op de website Ongeneeslijk.nl ziet u wat stervensbegeleiding is en welke zorg daarbij komt kijken. Zorg tijdens de laatste levensfase heet palliatieve zorg. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Wilt u thuis ondersteuning? Neem contact op met de Stichting Terminale Zorg door Vrijwilligers.
Misschien is een hospice een betere oplossing. Bijvoorbeeld Het Vliethuys of WZH Hospice. Neem contact op met de organisaties voor meer informatie.
Heeft u vragen over euthanasie? Bespreek deze met uw huisarts. Of neem contact op met de Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde (NVVE).
Een algemene voorziening is hulp waarvoor u geen advies van de gemeente nodig heeft. Deze hulp koopt u zelf of vraagt u zelf aan. Bijvoorbeeld:
Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen. Vraag ernaar bij de gemeente.
Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl