Pgb en zorgplan

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Website
www.welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl
E-mailadres
info@bmzm.nl
Telefoonnummer
085 21 00 630

Regelhulp - cliëntondersteuning

Website
www.regelhulp.nl/clientondersteuning

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Website
www.nationaleombudsman.nl | Cliëntondersteuning

Een persoonsgebonden budget (pgb) is een geldbedrag van de overheid waarmee u zelf uw zorg of hulp betaalt.

Er zijn 4 soorten pgb:

  • Voor jeugdhulp
  • Vanuit de Wmo, bijvoorbeeld voor hulp in het huishouden
  • Vanuit de Wlz, als u langdurig ziek bent
  • Vanuit de Zvw, als u wijkverpleging thuis nodig heeft of intensieve kindzorg

Alleen als u een indicatie voor zorg heeft, kunt u een pgb aanvragen. Alle voorwaarden vindt u op de website van de Sociale Verzekeringsbank (SVB). Als uw aanvraag wordt goedgekeurd, ontvangt u een brief waarin staat hoeveel geld u krijgt om zorg in te kopen. U kiest dan zelf welke hulp u wilt en van wie.

Lees meer over het pgb op de website van de SVB. Of kijk op de website van belangenvereniging Per Saldo.

Zorg in natura (ZIN) betekent dat de gemeente kiest welke zorg u krijgt en hoe en van wie u de zorg krijgt. Bijvoorbeeld wat voor soort rolstoel u krijgt of wie u helpt in de huishouding.

U betaalt voor de zorg een eigen bijdrage, net als mensen met een persoonsgebonden budget (pgb). De hoogte van uw eigen bijdrage wordt door het CAK vastgesteld.

Meer informatie over ZIN en pgb vindt u op de websites van de Rijksoverheid en Per Saldo, de belangenvereniging voor mensen met een pgb.

Gemeente Rijswijk - Zorgloket Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk
Website
www.rijswijk.nl/wmo
E-mailadres
zorgloket@rijswijk.nl
Telefoonnummer
14 070

Rijksoverheid - Wmo

Website
www.rijksoverheid.nl/wmo

Sociale Verzekeringsbank - pgb

Website
www.svb.nl/pgb

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Website
www.welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

In een zorgplan staan afspraken over uw zorg en ondersteuning. U heeft een zorgplan als u een persoonsgebonden budget (pgb) of Wmo-ondersteuning krijgt.

U maakt het zorgplan samen met de organisatie die de zorg geeft. In het plan staan bijvoorbeeld afspraken over:

  • wat u zelf wilt doen
  • waar u hulp bij wilt
  • welke zorg u krijgt
  • van wie u zorg krijgt
  • op welke tijden u zorg krijgt

Het zorgplan is onderdeel van uw zorgdossier. De zorgorganisatie zet in dit dossier alle informatie die voor uw zorg belangrijk is. Zoals uw medicijnen en de gegevens van uw artsen.

Gemeente Rijswijk - Zorgloket Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning)

Het Zorgloket Wmo van de gemeente Rijswijk is er voor inwoners die voor zichzelf of een ander vragen hebben over voorzieningen op het gebied van zorg, welzijn en wonen. Bij het Zorgloket kunt u terecht voor informatie en advies. Ook kunt u voor een hulpvraag of ondersteuningsbehoefte een apart gesprek aanvragen met een Wmo-consulent. Deze kijkt samen met u welke hulp het beste bij uw vraag of behoefte past.
Locatie: Bogaardplein 15, 2284 DP Rijswijk
Tel.: 14070
E-mail: zorgloket@rijswijk.nl

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk
Website
www.rijswijk.nl/wmo
E-mailadres
zorgloket@rijswijk.nl
Telefoonnummer
14 070

U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Heeft u hulp nodig bij het bezwaar maken? Neem contact op met Welzijn Rijswijk. Of maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur met de Sociaal Raadsman. Hiervoor belt u met de gemeente of u stuurt een e-mail. Ook op de site van In je recht kunt u hulp en informatie vinden.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Sociaal Raadsman

Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.

Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk
E-mailadres
sociaalraadsman@rijswijk.nl
Telefoonnummer
14 070

Welzijn Rijswijk

Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.

Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.

Bezoekadres
Dr. H.J. van Mooklaan 1
2286 BA Rijswijk
Website
www.welzijn-rijswijk.nl
E-mailadres
info@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Website
www.welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur

Website
www.sociaalverhaal.com/contactformulier
E-mailadres
info@sociaalverhaal.com
Telefoonnummer
085 301 00 72 of Whatsapp uw vraag: 06 112 99 333

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)

Het zorgplan moet altijd passen bij uw wensen en situatie. Met de zorgorganisatie bespreekt u regelmatig of de afspraken nog aansluiten. Als u samen nieuwe afspraken maakt, komen die in het zorgplan.

U mag altijd uw zorgplan bekijken en vragen om aanpassingen.