Op de websites van het Juridisch Loket en Wijzer in geldzaken staat veel informatie over geldzaken bij een scheiding. Juridisch Loket geeft ook gratis advies.
Heeft u samen een kind? Na de scheiding moet u samen met uw ex-partner de kosten voor de zorg en opvoeding blijven betalen. In een ouderschapsplan maakt u hier afspraken over. Kijk op de website van de Rijksoverheid voor meer informatie.
Of ga naar het Centrum voor Jeugd en Gezin. Zij geven uitleg en advies. Ze hebben ook nuttige ouderbijeenkomsten, bijvoorbeeld over alimentatie of het ouderschapsplan.
U kunt ook contact opnemen met het Sociaal Wijkteam. Of ga naar een bemiddelaar of adviseur. Bijvoorbeeld van de Scheidingsplanner.
Heeft u recht op alimentatie maar betaalt uw ex-partner niet? Vraag dan hulp aan het Landelijk Bureau Inning Onderhoudsbijdragen.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Biedt hulp bij vragen over het opgroeien of de opvoeding van uw kinderen. Bijvoorbeeld over ziektes of voeding. Of over problemen thuis, bij verslaving en meer.
Biedt onafhankelijke hulp en kortdurende begeleiding. U kunt hier terecht met vragen of problemen over werk, financiën, relaties, wonen, zorg, gezondheid, daginvulling, vrijwilligerswerk of voorzieningen. Binnen het team werken diverse organisaties samen. Hierdoor krijgt u snel laagdrempelige en gerichte hulp.
Het Sociaal Wijkteam heeft 2 locaties:
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Op de website van het Nibud staat een stappenplan voor het bijhouden van een administratie. En op de website Wijzer in geldzaken vindt u een overzicht van online huishoudboekjes die u kunt gebruiken. Zo heeft u al uw geldzaken op één plek bij de hand.
U kunt ook vragen of iemand uit uw familie of een van uw kennissen u helpt.
Is er niemand die u om hulp kunt vragen? Ga langs bij het spreekuur van Formulierenhulp. Kijk op de website voor tijden en locaties. Of neem contact op met Humanitas. Zij hebben vrijwilligers die helpen met thuisadministratie. Bent u ouder dan 55? Dan kunt u ook contact opnemen met de seniorenadviseur van Welzijn Rijswijk.
Wilt u een cursus volgen om te leren hoe u uw administratie op orde maakt? Dat kan bij Humanitas. Of volg een cursus Budgetteren en Besparen bij Welzijn Rijswijk.
De seniorenadviseurs signaleren en bieden onafhankelijke informatie, advies, (kortdurende) ondersteuning en begeleiding aan senioren op het gebied van wonen, zorg, welzijn, financiën en mobiliteit.
Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.
Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.
Bel of mail voor een afspraak.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Heeft u post gekregen van bijvoorbeeld de gemeente of Belastingdienst? En begrijpt u niet wat er in de brief staat?
Ga naar het spreekuur van Formulierenhulp. Kijk op de website voor tijden en locaties. Of bel Welzijn Rijswijk voor meer informatie. U kunt ook contact opnemen met de Sociaal Raadsman.
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Bel of mail voor een afspraak.
Met deze tips houdt u het overzicht:
Ook op de websites van Nibud en Wijzer in geldzaken vindt u veel informatie.
Bent u 55 jaar of ouder? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.
De seniorenadviseurs signaleren en bieden onafhankelijke informatie, advies, (kortdurende) ondersteuning en begeleiding aan senioren op het gebied van wonen, zorg, welzijn, financiën en mobiliteit.
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Steeds meer geldzaken moet u regelen via internet. Vindt u het werken met de computer moeilijk? Vraag dan hulp aan een vrijwilliger. Of bel met de DigiHulplijn.
U kunt ook een cursus volgen. Gebruik de handige en veilige website Oefenen.nl. Boeken over computers leent u in de bibliotheek. De Volksuniversiteit biedt computercursussen aan.
Seniorweb Rijswijk geeft computercursussen en organiseert inloopdagen in de bibliotheek. U kunt ook contact met hen opnemen voor hulp.
Vraag ook om informatie bij Welzijn Rijswijk.
Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.
Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Getrainde vrijwilligers helpen u op weg met al uw digi-vragen over computer, laptop, mobiel én tablet. Bel de DigiHulplijn gratis van maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 uur.
De hulplijn werkt samen met lokale bibliotheken en de Informatiepunten digitale overheid die daar zijn ingericht.
Om op websites van de overheid dingen te regelen heeft u een DigiD nodig. Een DigiD bestaat uit een gebruikersnaam en een wachtwoord. Hiermee logt u in op websites van de overheid, zoals de gemeente of de Belastingdienst. Om bijvoorbeeld zorgtoeslag of een uitkering aan te vragen.
Een DigiD vraagt u aan op DigiD.nl. De website Alles over DigiD legt uit hoe dat werkt. U kunt hier ook oefenen met het aanvragen.
Of ga langs bij het Informatiepunt Digitale Overheid. Kijk op de website voor een informatiepunt bij u in de buurt.
Misschien is de cursus 'Werken met de e-overheid' van Digisterker iets voor u. Vraag ernaar bij de bibliotheek of kijk op de website van Digisterker.
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Ga naar het Juridisch Loket of maak een afspraak met de formulierenhulp van Welzijn Rijswijk. Of vraag hulp aan de Sociaal Raadsman.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Bel of mail voor een afspraak.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.