U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.
Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.
Moet u toch uw huis uit? Vraag aan familie of vrienden of u bij hen terecht kunt. Lukt dit niet? Dan kan crisisopvang een (tijdelijke) oplossing zijn. Ook helpen ze u om uit uw crisissituatie te komen.
Voor crisisopvang kunt u bellen met Perspectief of met het Leger des Heils. Of met het Daklozenloket.
Inloopspreekuur ma t/m vr 9.30 - 13.00 uur
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr 13.00 - 17.00 uur
Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:
Voor advies over geldzaken kunt u terecht bij Financieel Servicepunt Rijswijk. Ga langs tijdens het inloopspreekuur of maak een afspraak.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Biedt gratis hulp en advies bij kleine geldvragen of grotere financiële zorgen.
Inloopspreekuur:
Dinsdag en donderdag, 9.00 - 14.00 uur in Wijkcentrum Stervoorde.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer.
Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.
Biedt gratis hulp en advies bij kleine geldvragen of grotere financiële zorgen.
Inloopspreekuur:
Dinsdag en donderdag, 9.00 - 14.00 uur in Wijkcentrum Stervoorde.
Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:
U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.
Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Ga naar het Juridisch Loket of maak een afspraak met de formulierenhulp van Welzijn Rijswijk. Of vraag hulp aan de Sociaal Raadsman.
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Bel of mail voor een afspraak.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.
Vul de test in op Geldfit.nl. Dan krijgt u tips over omgaan met geld in uw situatie.
Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.
Ook op de website Wijzer in geldzaken vindt u veel tips om geld te besparen en rond te komen.
Bent u 55 jaar of ouder? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.
De seniorenadviseurs signaleren en bieden onafhankelijke informatie, advies, (kortdurende) ondersteuning en begeleiding aan senioren op het gebied van wonen, zorg, welzijn, financiën en mobiliteit.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.
U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Heeft u hulp nodig bij het bezwaar maken? Neem contact op met Welzijn Rijswijk. Of maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur met de Sociaal Raadsman. Hiervoor belt u met de gemeente of u stuurt een e-mail. Ook op de site van In je recht kunt u hulp en informatie vinden.
Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.
Bij de Sociaal Raadsvrouw, E. (Emmy) Versteeg, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.
De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm.
Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.
Met de kracht van samen. Iedereen telt mee.
Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.
Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur
Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.