Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.
Vul de test in op Geldfit.nl. Dan krijgt u tips over omgaan met geld in uw situatie.
Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.
Ook op de website Wijzer in geldzaken vindt u veel tips om geld te besparen en rond te komen.
Bent u 55 jaar of ouder? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.
De seniorenadviseurs signaleren en bieden onafhankelijke informatie, advies, (kortdurende) ondersteuning en begeleiding aan senioren op het gebied van wonen, zorg, welzijn, financiën en mobiliteit.
Heeft u (tijdelijk) moeite om rond te komen? U staat er niet alleen voor! Iedere maandag en donderdag van 9.00 tot 16.00 uur kunt u bij het Serviceteam Geldzaken terecht voor ondersteuning. Tijdens deze vrije inloopspreekuren wordt er gekeken naar een oplossing voor uw situatie. Het Serviceteam Geldzaken biedt ondersteuning en geeft tips en advies voor meer grip op uw geldzaken. Ook helpen zij met het zetten van de eerste stap naar Schuldhulpverlening wanneer dit nodig blijkt ze zijn. Deze hulp is altijd gratis.
Het Serviceteam Geldzaken zit iedere maandag en donderdag van 9.00 - 16.00 uur voor u klaar in het Wijkcentrum Stervoorde (Dr. H.J. van Mooklaan 1). Zij kunnen u het best helpen als u uw legitimatiebewijs en actuele gegevens meeneemt naar het inloopspreekuur. Het Serviceteam Geldzaken is bereikbaar via het telefoonnummer: 14070 of per mail.
Het Serviceteam Geldzaken kan u helpen met:
De papieren sociale kaart maakt op een toegankelijke manier zichtbaar waar u terecht kunt voor hulp op het gebied van geldvragen en geldzorgen. In de papieren sociale kaart zijn twee routes opgenomen.
Route 1: vragen over geld
Volg de eerste route als u vragen heeft over geld. Denk aan vragen over budgetteren of vragen als gevolg van een financiële verandering in uw leefsituatie.
Route 2: meerdere (problematische) schulden
Volg de tweede route als u te maken heeft met meerdere (problematische) schulden. Via deze route wordt gekeken welke schuldregeling kan worden ingezet om uw schulden op te lossen.
Daarnaast bevat de papieren sociale kaart ook andere handige informatie. Zoals de Geldfit-test, waarmee u binnen een paar minuten overzicht krijgt in uw financiële situatie.
Heeft u vragen over de papieren sociale kaart? Neem dan contact op met het FSP Serviceteam. Dit kan door te bellen naar 14 070 of door te mailen naar serviceteam@rijswijk.nl. Het FSP Serviceteam is bereikbaar op maandag en donderdag van 09.00 tot 17.00 uur.
Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.
Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.