Schulden

U kunt zelf veel doen om schulden op te lossen of te voorkomen. Maar soms lukt het niet meer om zelf uit de schulden te komen. U kunt dan schuldhulpverlening krijgen. Lees hier over het aflossen van schulden en over de hulp die u kunt krijgen.

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Is die hulp niet genoeg? Schakel dan een mantelzorgmakelaar in. U vindt een mantelzorgmakelaar op de website van de Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars. Een mantelzorgmakelaar is niet gratis. Misschien vergoedt uw zorgverzekering de kosten. Vraag ernaar bij uw zorgverzekeraar.

Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Telefoonnummer
070 757 92 00

Beroepsvereniging Mantelzorgmakelaars (BMZM)

Website
www.bmzm.nl

E-mailadres
info@bmzm.nl

Telefoonnummer
085 21 00 630

Nationale ombudsman - cliëntondersteuning

Regelhulp - cliëntondersteuning


U maakt bezwaar als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd of over geld. Een besluit ontvangt u altijd in een brief. In de brief staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Heeft u hulp nodig bij het bezwaar maken? Neem contact op met Welzijn Rijswijk. Of maak een afspraak voor het telefonisch spreekuur met de Sociaal Raadsman. Hiervoor belt u met de gemeente of u stuurt een e-mail. Ook op de site van In je recht kunt u hulp en informatie vinden.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Sociaal Raadsman

Bij de Sociaal Raadsman, mr. G.J. (Gerard) Hamers, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk

Telefoonnummer
14 070

Welzijn Rijswijk

Met de kracht van samen. Iedereen telt mee. Biedt inwoners van Rijswijk: mantelzorgondersteuning, seniorenadvies, diverse seniorendiensten, sociaal werk volwassenen en jeugd, hulp aan statushouders, taalondersteuning, buurtbemiddeling, ondersteuning bij het vinden en binden van vrijwilligers en bij het vinden van vrijwilligerswerk, (ondersteuning bij) activiteiten voor jong tot oud.

Bezoekadres
Dr. H.J. van Mooklaan 1
2286 BA Rijswijk

Telefoonnummer
070 757 92 00

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Telefoonnummer
070 757 92 00

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur


Vaak kunt u uitstel van betaling aanvragen. Dit doet u bij de organisatie of het bedrijf waar u de schuld heeft. Ook kunt u vragen om een betalingsregeling. U betaalt de schuld dan bijvoorbeeld in kleine delen af. Kijk op de website Zelf je schulden regelen voor tips en informatie.

Kijk op de website van het Juridisch Loket. Zij bieden hulp en informatie. Op de website van Nibud vindt u een stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken. Of download gratis de mobiele app fiKks. Via de app helpt een vrijwillige buddy om uw geldzaken op orde te krijgen. Kijk op de website voor meer informatie.

Ook op de website Wijzer in geldzaken vindt u veel tips om geld te besparen en rond te komen.

Bent u 55 jaar of ouder? Vraag dan advies aan een ouderenadviseur. De ouderenadviseur geeft u tips over omgaan met geld en het beheren van uw inkomsten en uitgaven.

Seniorenadviseurs Welzijn Rijswijk

De seniorenadviseurs signaleren en bieden onafhankelijke informatie, advies, (kortdurende) ondersteuning en begeleiding aan senioren op het gebied van wonen, zorg, welzijn, financiën en mobiliteit.

Telefoonnummer
070 75 79 200

fiKks

Mobiele app om met hulp van een vrijwillige buddy de geldzaken op orde te krijgen.

Juridisch Loket - schulden

Nibud - Grip op geld

Stappenplan om grip te krijgen op uw geldzaken.

Wijzer in geldzaken

Zelf je schulden regelen


Vraag hulp aan de gemeente. U krijgt dan een schuldhulpverlener. Er zijn 2 mogelijkheden:

  • Schuldbemiddeling. De schuldhulpverlener maakt afspraken met uw schuldeisers. In 3 jaar zet u zoveel mogelijk geld opzij om de schulden af te betalen.
  • Schuldsanering. U krijgt een lening van de gemeente om uw schulden af te betalen. U betaalt de gemeente terug in 3 jaar.

Voor advies over geldzaken kunt u terecht bij Financieel Servicepunt Rijswijk. Ga langs tijdens het inloopspreekuur of maak een afspraak.

Heeft u weinig inkomen en dringend juridische hulp nodig? Neem contact op met Sociaal Verhaal.

Financieel Servicepunt Rijswijk

Biedt gratis hulp en advies bij kleine geldvragen of grotere financiële zorgen. Inloopspreekuur: Dinsdag en donderdag, 9.00 - 14.00 uur in Wijkcentrum Stervoorde.

E-mailadres
fsp@rijswijk.nl

Telefoonnummer
070 326 19 55

Sociaal Verhaal - rechtshulp door vrijwilligers

Telefonisch bereikbaar ma t/m vr van 9.00 uur - 17.00 uur


Misschien gaat u meer of minder verdienen of heeft u een nieuw adres of rekeningnummer. 

Geef alle veranderingen door aan uw schuldhulpverlener bij de gemeente. Het kan invloed hebben op het bedrag dat u moet afbetalen.

Financieel Servicepunt Rijswijk

Biedt gratis hulp en advies bij kleine geldvragen of grotere financiële zorgen. Inloopspreekuur: Dinsdag en donderdag, 9.00 - 14.00 uur in Wijkcentrum Stervoorde.

E-mailadres
fsp@rijswijk.nl

Telefoonnummer
070 326 19 55

Gemeente Rijswijk

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk

Postadres
Postbus 5305
2280 HH Rijswijk

Website
www.rijswijk.nl

E-mailadres
stadhuis@rijswijk.nl

Telefoonnummer
14 070


Neem zo snel mogelijk contact op met uw verhuurder als u de huur niet kunt betalen. Vraag bijvoorbeeld of u later mag betalen of in termijnen. De kans wordt zo kleiner dat uw verhuurder u uit huis zet. Kijk voor meer informatie op de website van het Juridisch Loket.

Moet u toch uw huis uit? Vraag aan familie of vrienden of u bij hen terecht kunt. Lukt dit niet? Dan kan crisisopvang een (tijdelijke) oplossing zijn. Ook helpen ze u om uit uw crisissituatie te komen.
Voor crisisopvang kunt u bellen met Perspectief of met het Leger des Heils. Of met het Daklozenloket.

Daklozenloket

Inloopspreekuur ma t/m vr 9.30 - 13.00 uur Telefonisch bereikbaar ma t/m vr 13.00 - 17.00 uur

Bezoekadres
Binckhorstlaan 119-1
2516 BA Den Haag

Telefoonnummer
070 353 72 91

Leger des Heils

Bezoekadres
St. Barbaraweg 4
2516 BT Den Haag

Telefoonnummer
070 311 55 40

Perspectief

Bezoekadres
Kalfjeslaan 2 (4e etage)
2623 AA Delft

Postadres
Postbus 3229
2601 DE Delft

E-mailadres
info@perspektief.nl

Telefoonnummer
015 284 10 00

Juridisch loket - huurachterstand


Soms kunt u zelf niet beslissen over geld of zorg. Bijvoorbeeld door een verstandelijke beperking, verslaving of dementie. Of als u door hoge schulden in de problemen komt. Iemand anders kan dan voor u beslissingen nemen. Dat kan op verschillende manieren:

  • mentorschap: een mentor neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg. Bijvoorbeeld over uw verzorging, verpleging, behandeling of begeleiding.
  • bewindvoering: een bewindvoerder neemt beslissingen over uw geld en spullen.
  • curatele: een curator neemt beslissingen over uw persoonlijke zorg en over uw geld en spullen.

U vraagt mentorschap, bewindvoering en curatele aan via de rechter. U kunt het voor uzelf aanvragen of voor iemand anders. Voor meer informatie kijkt u op de websites van de Rechtspraak en de Rijksoverheid. U leest hier ook hoe u mentorschap, bewindvoering of curatele aanvraagt.

Heeft u hulp nodig bij het invullen van het aanvraagformulier? Ga naar het Juridisch Loket of maak een afspraak met de formulierenhulp van Welzijn Rijswijk. Of vraag hulp aan de Sociaal Raadsman.

Sociaal Raadsman

Bij de Sociaal Raadsman, mr. G.J. (Gerard) Hamers, kunt u terecht met (juridische) vragen op het terrein van sociale zekerheid, belastingen en belastingtoeslagen, consumentenrecht, huurrecht en arbeidsrecht. Het betreft informatie en advies, hulp bij het schrijven van brieven aan instanties en het opstellen van bezwaarschriften.De hulp is gratis en bedoeld voor mensen met een inkomen tot 130% van de bijstandsnorm. Op afspraak telefonisch bereikbaar op maandag t/m vrijdag 14.00 - 16.00 uur.

Bezoekadres
Bogaardplein 15
2284 DP Rijswijk

Telefoonnummer
14 070

Welzijn Rijswijk - formulierenhulp

Bel of mail voor een afspraak.

Bezoekadres
Dr. H.J. van Mooklaan 1
2286 BA Rijswijk

Telefoonnummer
070 757 92 00

Juridisch Loket

Rechtspraak.nl - mentorschap, bewindvoering en curatele

Rijksoverheid - mentorschap, bewindvoering en curatele


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.

Welzijn Rijswijk - cliëntondersteuning

Telefoonnummer
070 757 92 00

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555