Hulpmiddelen

Er zijn veel hulpmiddelen om uw leven gemakkelijker te maken. Bijvoorbeeld:

  • hulpmiddelen voor het huishouden, zoals grijpers, kookplaatbeveiligers en stastoelen
  • hulpmiddelen om mobiel te blijven, zoals een rollator of een rolstoel
  • hulpmiddelen om in contact te blijven met anderen, zoals personenalarmering en aangepaste telefoons

Kijk op Hulpmiddelenwijzer.nl wat u nodig heeft. Of vraag advies aan uw huisarts of aan een ergotherapeut. 

Wilt u leren omgaan met een hulpmiddel? Een ergotherapeut kan u helpen.

Hulpmiddelen kunt u vaak de eerste 6 maanden lenen bij de thuiszorgwinkel. Heeft u langere tijd een hulpmiddel nodig? Neem dan contact op met de gemeente of met uw zorgverzekeraar.

De kosten voor een hulpmiddel worden soms vergoed. Door de gemeente of door uw zorgverzekeraar. Als u geen recht heeft op een vergoeding kunt u een hulpmiddel zelf kopen. Bijvoorbeeld tweedehands.

Hulpmiddelenwijzer

Website
www.hulpmiddelenwijzer.nl
E-mailadres
hulpmiddelenwijzer@vilans.nl
Telefoonnummer
030 789 23 00

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed. Dan kunt u een klacht indienen.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat voor u het beste is.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Voor een cliëntondersteuner kunt u terecht bij Welzijn Rijswijk.

Welzijn Rijswijk - cliƫntondersteuning

Website
www.welzijn-rijswijk.nl/clientondersteuning
E-mailadres
clientondersteuning@welzijn-rijswijk.nl
Telefoonnummer
070 757 92 00

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555